onsdag den 23. september 2015

Sorte stokroser - black hollyhocks


Afblomstrede stokroser, som nærmest havde tørret sig selv i solen blev lagt i sprit nogle dage, indtil spritten var fordampet. Der var en blanding af sorte og mørkerøde. Jeg ved ikke, om det gør nogen forskel, men jeg har læst et sted, at farvestoffet nemmere bliver trukket ud, hvis man lægger blomsterne i sprit.

Blomsterhoveder lagt i sprit

I gryden med blomster og 200 gram alun/vinsten-bejdset uld - og så simre et par timer. Det så ud til at blive en fin lilla farve. Jeg lod gryde og garn stå i 5-6 dage og kiggede igen. Stadig lilla. Men da jeg skyllede det, stod jeg tilbage med en lys grå farve.

Suppe og garn blev flot rød-lilla


Efter skylning forsvandt den lilla tone - og blev grålig

Faktisk en meget smuk grå, men alligevel varmede jeg suppen op igen og tilsatte et skvæt 3-dobbelt salmiakspiritus. Ph-værdien var 9-10. Ulden fik ca. en halv time ved 80-85 grader, og kølede herefter af i badet til ca. 50 grader. Skylning og vask (uden eddike).
Resultat: sart olivengrøn. Jeg er meget tilfreds.

Grå farve forvandlet til en smuk olivengrøn farve

English:
Hollyhocks - both black and dark red - went into my dye pot after having soaked in alcohol for some days until the alcohol had evaporated. Into the pot went also 200 grams of alum/CoT mordanted wool. It was heated slowly and stood for a couple of hours at 85-90 degrees C. The result: a light purple. Very nice. I left both yarn and soup for 5-6 days and then I rinsed the purple wool. Sadly, it turned into light grey - a very nice grey in fact. I didn't need any greys, so I reheated the bath and added some ammoniac, until the Ph was 9-10. The wool cooked for half an hour and cooled off a bit. I rinsed it without vinegar and hung up my now light green wool for drying. I am happy.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar